16.7.2010

Digitaalinen markkinointiviestintä - Heikki Karjaluoto

Kirjailija: Heikki Karjaluoto

Perinteinen markkinointiviestintä on murroksessa. TV- ja lehtimainonnan vaikuttavuus on jo pidemmän aikaa kyseenalaistettu. Digitaaliset kanavat tarjoavat parempaa kustannustehokkuutta ja suurempia kohdistamismahdollisuuksia. Sen takia jokaisen bisneksestä kiinnostuneen ihmisen tulisi tuntea digitaalisen markkinointiviestinnän mahdollisuuksista ainakin perusteet. Alan mahdollisuudet ovat nimittäin paljon, paljon monipuolisemmat kuin suurin osa ihmisistä kuvittelee. Digitaaliset kampanjat mahdollistavat kuluttajien targetoimisen ja kampanjoiden seurannan merkittävästi syvällisemmällä tasolla kuin perinteiset markkinoinnin kanavat. Kuinka nämä kanavat sitten otetaan käyttöön?

Heikki Karjaluodon kirja Digitaalinen markkinointiviestintä pyrkii vastaamaan ajan haasteisiin. Kirja on rakennettu oppikirjaksi markkinoinnin opiskelijoille. Se on rakenteeltaan melko toimiva ja pedagoginen. Kirjassa käydään lävitse yleisimmät digitaaliset markkinointiviestinnän kanavat ja niiden hyödyntäminen sekä yhteystyön mainostoimistojen kanssa. Kaikki materiaali on akateemiseen henkeen kuuluen dokumentoitu kappaleiden loppuun lähdeluetteloiksi. Alan opiskelijat saavat varmasti näistä listoista hyviä tärppejä jatkolukemista ajatellen.

Kirjan toinen kohderyhmä on liike-elämän vaikuttajat, joille uusi digitaalinen viestintä on valittavan usein vieras maailma. Karjaluodon oma kokemus konsulttina on ollut, että bisnesmaailmassa on runsain mitoin väärinkäsityksiä markkinointiviestinnästä - ja etenkin DMC (digital marketing communications) nähdään lähinnä nettisivujen päivittämisenä. Tämä on kuitenkin vain murto-osa totuudesta.

Digitaaliseen markkinointiin voidaan laskea mm. nettisivut, blogit, mobiilisovellukset, tekstiviestimarkkinointi, hakukonemarkkinointi, hakukoneoptimointi, sähköpostimarkkinointi, kävijäanalytiikka sekä CRM-järjestelmät, jotka voivat pitää yhteyttä asiakkaisiin automaattisesti. Monet maailman tunnetuimmista brändeistä, kuten Coca Cola nojaavat vahvasti näihin digitaalisiin rajapintoihin brändinsä rakentamisessa.

Suomalaisyritysten on aivan turha kuvitella, että digitaalisen markkinointiviestinnän voisi vain sivuuttaa ja jatkaa samalla meiningillä kuin aina ennenkin. Jos huutaa tyhjään luolaan, niin turha on kuvitella että kukaan sieltä vastaisi. Totuus on, että ihmiset ovat oppineet ohittamaan perinteiset passiiviset mainoskampanjat automaattisesti. Suurin osa nuorisosta, nuorista aikuisista ja keski-ikäisistä pyörii aktiivisesti netissä ja he käyttävät mm. mobiilisovelluksia kernaasti. Kannattaa siis näkyä siellä, missä ihmiset viihtyvät.

Kirjan lukeminen ei edellytä pohjalle markkinointiviestinnän opintoja vaan käsitteet esitellään kirjassa kädestä pitäen. Voin suositella opusta kauppatieteen opiskelijoille, yrittäjille ja johtajille riippumatta työnkuvasta. Yksi kirjan teeseistä on nimittäin, että markkinoinnin tulisi olla integroitu aktiviteetti, josta koko organisaatio vastaa yhdessä. Karjaluodon kirja on yllättävän käytännönläheinen ja pragmaattinen teos. Kyseessä on kuitenkin perustason yleisteos, joka ei tarjoa hirveästi uutta digitaalista markkinointiviestintää enemmän tuntevalle.

Käteeni saaman tuoreen painoksen ensimmäisessä otsikossa on muuten yhdyssanavirhe. Ajoittain tekstin tyyli on hieman kuivakkaa ja olisin kaivannut editointiin tarkkuutta - osa kappaleista tuntuu olevan väärässä paikassa tekstiä. Viimeinen kritiikkini kohdistuu kirjan hieman hutaistulta vaikuttavaan taittoon. Puoliammattilaista graafikkoa kun ärsyttää markkinointiviestinnän oppikirja, joka ei näytä hyvältä! Mielenkiintoiset esimerkikit ja caset nostavat tosin kirjan lukukokemusta huomattavasti ja kokonaisuus on positiivinen. Todetaan kuitenkin tähän loppuun, että saatan olla hieman jäävi arvostelemaan  kirjaa. Karjaluoto on nimittäin markkinoinnin professorini.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti