22.1.2012

Blogimarkkinointi - Katleena Kortesuo & Jarkko Kurvinen

Ensinnäkin kiitos Itellalle, joka tavoitti minut Saksasta asti. Posti toi arvosteltavaksi Katleena Kortesuon ja Jarkko Kurvisen yhteistyön tuloksena syntyneen kirjan "Blogimarkkinointi".

"Blogimarkkinointi" on kattava paketti blogin perustamisesta, ylläpitämisestä ja kaupallistamisesta. Kirja kattaa aihepiirin laajasti, olematta kuitenkaan vaivalloinen luettava.

Aiheita ovat mm. blogin nimeäminen, tekstien ideoiminen ja tuottaminen, asiantuntijabrändin luominen, blogin muuntaminen tulonlähteeksi, julkaisujärjestelmän valinta ja blogin muokkaaminen hakukoneystävällisemmäksi. Erityisen kiinnostavana pidin kappaleita suhteiden ylläpitämisestä blogin lukijakuntaan ja muihin bloggaajiin.



Kirja onnistuu kattamaan valtavan määrän aiheita ilman, että siitä on tullut pitkäveteinen murikka. Aiheet käsitellään seikkaperäisesti, mutta ilman turhaa jaarittelua. Uskallan väittää, että tämän enempää ei juuri kenenkään tarvitse bloggaamisesta tietää - kaiken muun opettaa kokemus ja näppäimistön ääressä vietetyt tunnit.

Bloggaamisesta ja blogin markkinoinnista on kirjoitettu useita suomenkielisiä kirjoja, mutta lajityypille on ollut ominaista vanhentunut tieto ja auttamaton tylsyys. Tämä kirja sen sijaan on täynnä relevanttia tietoa ja se on kirjoitettu jämäkästi.

Kirjassa esitellään pari kiinnostavaa casea, joista itse sain paljon irti. Tällaisia onnistumistarinoita olisi ollut mukava lukea enemmänkin, sillä suuri osa bloggaamisen haasteista on psykologia. Tärkeää kun lähinnä on se, että tekee ahkerasti töitä. Sen vuoksi tarinat muiden bloggajien ahkeruudesta ja vaivan tuomasta menestyksestä auttaa potkimaan itsensä takaisin näppäimistön ääreen.

Omistan itse kymmenkunta blogia, joten aihealue on tuttu. Sain silti kirjasta muutamia hyviä vinkkejä blogien markkinointiin, lukijoiden huomioimiseen ja tekstien rakentamiseen. Olen ottanut muutamia vinkeistä käyttöön mm. täällä Kirjaplaneetalla. Jatkossa pyrin kehittämään etenkin tekstin silmäiltävyyttä ja tekstikappaleiden rakentamista.

Kortesuo tunnetaan viestinnän valmentajana, Kurvinen puolestaan on digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median osaaja. Kirjoittajien yhteistyö on selvästi onnistunut ja heidän osaamisensa täydentävät toisiaan. Tällä tavoin kirja pystyy kattamaan kaikki blogin markkinointiin liittyvät tekijät tekstin tuottamisesta julkaisujärjestelmän valintaan ja alkeelliseen hakukoneoptimointiin.

Kirja on kerännyt mairittelevia kommennetta mm. Jari Parantaiselta ja Petteri Järviseltä. Voin itse paistella em. gurujen jaetussa maineessa ja todeta, että liityn heidän joukkoonsa. Kirjaa voi ihan aidosti suositella.

Kirja sopii erinomaisesti etenkin bloggaamista aloittaville henkilöille, eikä aihepiiristä tarvitse tietää käytännössä mitään ennakkoon. Edistyneet bloggaajat hyötyvät kirjasta myös. Monet menestyneet bloggaajat kun kirjoittavat lähinnä ajanvietteenä - mutta entä sitten kun blogi pitäisi viedä seuraavalle tasolle?

Kirjaan liittyy myös blogi, jota voit lukea osoitteessa www.blogimarkkinointi.fi.

5 kommenttia:

  1. Kiitos arvostelusta! Ilo kuulla, että kirjasta on ollut hyötyä.

    Bookplussan kirjakaupassa on tosiaan väärä kansikuva, mutta toivottavasti asia korjaantuu pian.

    Fun factina voinee kertoa, että joissain verkkokirjakaupoissa myös Jarkon nimi on ollut väärin. Kurvinen on monessa paikassa muuttunut Korpiseksi. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Katleena kommentista!

      Teitä on molempia siunattu nimillä, jotka on ilmeisen helppoa kirjoittaa väärin. Ihan mielenkiinnosta, miten yleensä pyrit itse valmentajana toiminaan sellaisissa tilanteissa, että nimesi muistetaan väärin tai painetaan esimerkiksi väärin seminaarin esitteeseen? Nimi on kuitenkin tärkeä osa asiantuntijan brändiä.

      Poista
  2. Hyvä kysymys! Tähän mennessä nimeni on ollut aina oikein esitteissä ja mainoksissa. Ilmeisesti tapahtumien ylläpitäjät ovat aika tarkkoja oikeinkirjoituksesta.

    Tästä tulee niin monta hauskaa tarinaa mieleen, että taidanpa kirjoittaa asiasta postauksen. :) Linkkaan sen kohta tänne.

    VastaaPoista
  3. Haa! Olinkin jo aiemmin postannut asiasta: http://www.eioototta.fi/2009/10/nimeni-on-jortesuo-madleena-jortesuo.html

    Yleensä nimen väärinkirjoitukset vain naurattavat. Sen jälkeen kun ihminen on kerran kirjoittanut nimeni väärin ja olemme yhdessä nauraneet asialle, hän rustaa nimen seuraavalla kerralla todennäköisesti oikein.

    Tähän mennessä en ole törmännyt sellaiseen tilanteeseen, jossa nimen muuttumisesta olisi ollut haittaa. Sen sijaan Jarkon sukunimestä levisi väärä muoto kaikkiin suomalaisiin kirjakauppoihin, joten se oli paljon hankalampi tilanne kuin ne, joihin itse olen päätynyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erikoisella nimellä on varmasti myös se hyvä puoli, että ainakin sinut huomataan harmaasta massasta. Ja voi olla, että nimi lopulta myös muistetaan paremmin kuin vaikkapa "Juha Korhonen" tai "Mari Virtanen".

      Poista