Muistatko Unicefin kaduille hylkäämät lastenvaunut, joista kuului vauvan itkua? Huolestunutta ohikulkijaa tervehti vaunuissa lappu, jossa luki "Kiitos kun välität." Osa ihmisistä repi tapauksesta pelihousunsa - toiset taas ylistivät nokkelaa mainoskampanjaa. Tempaus ei jäänyt keneltäkään huomaamatta. Unicefin mukaan kampanja lisäsi lahjoitusten määrää yllättävän mukavasti vaikka kampanja toteutettiin kengännauhabudjetilla.
Sissimarkkinoinnin ajatuksena on saada aikaan maksimituotto minimipanoksella. Suurten rahamassojen sijasta sissimarkkinoija käyttää apunaan muita resursseja; luovuutta, joustavuutta, lainaamista jne. Tällainen markkinointi on haastavaa, ajoittain riskialtista - mutta usein myös erityisen palkitsevaa.
Parantainen on saanut alkusysäyksen kirjalleen Jay Conrad Levinsonilta, joka kehitteli sissimarkkinoinnin (guerilla marketing) perusteet jo parikymmentä vuotta sitten. Levinson oli kokenut mainostoimistomies, joka huomasi että usein markkinoinnista oli tullut yrityksille itseisarvo. Yritykset kehittivät toinen toistaan nokkelampia mainoksia, mutta kukaan ei tajunnut kysyä, että myyvätköhän nohevat mainokset oikeasti mitään.
Monelle firmalle nokkela mainonta on kaikki kaikessa - suuret brändit hyötyvät mielikuvamainonnasta varmasti - mutta todellisuudessa yhdeksän kymmenestä yrityksestä ei ole kansainvälisesti tunnettu brändi. Enemmistö yrityksistä on parturikampaamoja, autokorjaamoja ja nurkkakioskeja, joille perinteiset mainonnan keinot ovat täysin yhdentekeviä.
Tilaus uudenlaisille markkinoinnin tavoille on siis kova, sillä suurin osa suomalaisista yrityksistä on ns. SME (small and medium sized) -yrityksiä, joilla ei ole mittavia markkinointibudjetteja. Yrittäjän on tehtävä vain sellaista markkinointia, jonka tulokset ovat todennettavissa. Arvauksille ei ole varaa kun pelissä on oikeasti omat rahat.
Parantainen lyttää kirjassaan melko tehokkaasti perinteiset markkinoinnin oppikirjamateriaalit. Perinteisesti ihmisille tulee markkinoinnista mieleen mainonta. Sissimarkkinoija näkee markkinoinnin osan yrityksessä laajemmin. Sissimarkkinoijalle kaikki asiakkaan kanssa kontaktissa olevat osat ovat markkinoinnin työvälineitä. Silti niin harva yritys tajuaa, että happamalta kuulosta asiakaspalvelija vesittää koko yrityksen maineen vaikka mielikuvamainontaan upotettaisiin miljoona toisensa perään.
Kirja on niin mehukasta luettavaa, että sitä ei halua laskea käsistään lainkaan. Parantainen tietää tarkalleen millä tavoin lukija pidetään kiinnostuneena. Hän luettelee jokaiseen väitteeseensä liittyen joukon herkullisia esimerkkejä. Kirjan luettuani suorastaan puhkun intoa päästä kokeilemaan oppeja käytännössä. Opuksessa käsitellään kattavasti markkinoinnin osa-alueet hinnoittelusta mainontaan ja after sales-toimintaan.
Olen itse markkinoinnin opiskelija kauppakorkeakoulussa, joten sahaan osittain omaa oksaani myöntämällä Parantaisen olevan pitkälti oikeassa markkinoinnin "asiantuntijoiden" osaamattomuuden suhteen. Liikkeellä on runsaasti käärmeöljyn kauppiaita, joilla ei ole tietoa oman markkinointinsa vaikutuksista yrityksen tuloksiin.
Näin käytännönläheistä ja inspiroivaa markkinoinnin kirjaa en ole koskaan aiemmin lukenut. Kirja maksaa yllättävän paljon, mutta se on kevyesti hintansa väärti. Suosittelen sitä jokaiselle yrittäjälle ja markkinoinnista kiinnostuneelle.
On muuten aivan uskomatonta, että juuri kukaan muu ei ole Parantaisen ohella koettanut brändäytyä sissimarkkinoinnin asiantuntijana. Olisikohan tässä niche?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti